مدیر جامعةالزهرا (سلام‌الله‌علیها)؛

شأن بیان احکام شرعی مورد غفلت قرار گرفته است / حوزه علمیه، پاسخگویی به مسائل دینی را به عنوان مهارت باور کند

حجت الاسلام و المسلمین مدنی 44 - Copy

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با بیان اینکه مسئله و شأن بیان احکام شرعی مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: پاسخگویی به مسائل شرعی یک تخصص و مهارت است و حوزه علمیه باید پاسخگویی به مسائل دینی را به عنوان مهارت باور کند.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی در مراسم اختتامیه هشتمین دوره تربیت کارشناس پاسخگوی فقه که در سالن جلسات مدیریت این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد، ضمن خرسندی از برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در جامعةالزهرا (سلام‌الله‌علیها)، عنوان کرد: هر یک از این فعالیت‌ها شجره طیبه‌ای است که غرس شده و ان‌شاءالله به همت طلاب، اساتید و مسئولان جامعةالزهرا (سلام‌الله‌علیها)، «تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا؛ هر زمان به اذن پروردگار میوه خود را می‌دهد».

وی با قدردانی از معاونت فرهنگی تبلیغی جامعةالزهرا (سلام‌الله‌علیها) و مدیریت اداره پاسخ به سؤالات دینی و اساتید و متربیان دوره، بیان داشت: دوره تربیت کارشناس پاسخگوی مسائل فقهی آغازی است که ما سنگ آن را بنا نهادیم تا اگر بتوانیم تکمیل کنیم.

مسئله و شأن بیان احکام شرعی مورد غفلت قرار گرفته است

مدیرجامعةالزهرا (سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه مسئله و شأن بیان احکام الله مورد غفلت قرار گرفته است، تصریح کرد: امروز در حوزه علمیه عناوینی چون منبری، مداح، استاد و خطیب داریم که به عنوان مهارت مطرح هستند، اما آنچه قبلا عنوان داشته و امروز عنوان ندارد، «مسئله‌گو» است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه باید پاسخگویی به مسائل دینی را به عنوان مهارت باور کند.گفت: به تدریج شأن بیان احکام الله را پایین آوردیم تا حذف شد و فکر کردیم هیچ اتفاقی نیفتاد، اما مردم جواب مسائل شرعی را از طلاب می‌خواهند و طلبه باید در پاسخ به مسائل شرعی تبحر کافی داشته باشد.

پاسخگویی به مسائل شرعی یک تخصص و مهارت است

وی با تصریح بر اینکه پاسخگویی به مسائل دینی باید در حوزه جایگاه پیدا کند، عنوان کرد: ما گام اول را در جامعةالزهرا (سلام‌الله‌علیها) برداشتیم تا این مسئله را تبیین کنیم که پاسخگویی به مسائل شرعی یک تخصص ارزشمند به اندازه استادی سطوح عالی است.

مدیر جامعةالزهرا (سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه استاد سطح عالی حوزه باید فهم پاسخگویی مسائل شرعی را هم داشته باشد، یادآور شد: کار مهم ما فقط تربیت پاسخگوی مسائل فقهی نیست؛ بلکه می خواستیم نشان دهیم پاسخگویی، مهارتی است که طلبه سطح سه پس از سه ترم شرکت در دوره آموزشی به این تخصص و مهارت دست پیدا می‌کند.

نظام آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران در حال بازنگری است

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی اضافه کرد: از فروع این پایه مهم و اساسی این است که ما نیروهایی را تربیت کردیم که می‌توانند به عنوان معتمد مردم باشد و احکام الله را در حوزه تخصصی خود پاسخ دهد.

وی با با تاکید بر اینکه این دوره‌ها باید با قوت استمرار پیدا کند، افزود: بخشی از اشکالات موجود در این دوره به نظام آموزشی حوزه خواهران برمی گردد که این نظام آموزشی در شورای سیاستگذاری در حال بازبینی است. چنانکه تمام رشته‌های سطوح ۳ و ۴ جامعةالزهرا (سلام‌الله‌علیها) بازبینی شدند و مجوز آنها به صورت موقت از شورای سیاستگذاری گرفته شده و رشته‌ای بدون مجوز در جامعةالزهرا (سلام‌الله‌علیها) نداریم.

توجه جامعه الزهرا (س) به مهارت افزایی بانوان طلبه

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی یادآور شد: یکی از کاستی‌های نظام آموزشی، عدم توجه به مهارت‌ها است، بر همین اساس در جامعةالزهرا (سلام‌الله‌علیها)، دوره‌های آموزشی مختلف از جمله تربیت مبلغ، محقق، مشاور، پاسخگوی سوالات فقهی و اعتقادی و مترجم و تدوینگر کتب درسی و غیره طراحی شد و در حال اجرا است تا این خلأ پر شود.

وی بیان داشت: در گذشته دو نشریه در جامعةالزهرا (سلام‌الله‌علیها) منتشر می‌شد، امروز سه مجله علمی پژوهشی و ۱۵ مجله داخلی داریم.

مدیر جامعةالزهرا (سلام‌الله‌علیها) با اشاره به اجرای طرح آموزش پژوهش محور در جامعةالزهرا (سلام‌الله‌علیها)، گفت: این طرح دو سال پیش  مورد بررسی قرار گرفت و معاونت آموزشی آن را در برنامه‌های خود قرار داده است و برخی دروس را به صورت پژوهش محور برگزار می‌کند.

اخلاق پاسخگویی را رعایت کنیم/ لزوم به‌روزرسانی اطلاعات کارشناسان پاسخگوی مسائل دینی

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با اشاره به برگزاری دوره تربیت کارشناس پاسخگویی به سوالات فقهی در جامعةالزهرا (سلام‌الله‌علیها)، گفت: شما مهارت را کسب کردید و توانایی‌های شما را باور داریم، اما نکاتی وجود دارد، از جمله اینکه اگر ما در اخلاق شکست بخوریم در همه جا شکست خورده‌ایم، پس اخلاق پاسخگویی را رعایت کنیم و از آن غفلت نورزیم.

وی با اشاره به اهمیت تواضع، خاکساری و اخلاق پاسخگویی در زیّ طلبگی، عنوان کرد: یکی از مسائل مهم برای پاسخگوی مسائل دینی، به‌روزرسانی اطلاعات دینی است، کارشناسان پاسخگوی ما همواره باید به‌روز باشند.

مدیر جامعةالزهرا (سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: کارشناسانی که در این دوره‌ها تربیت می‌شوند، بخشی در جامعةالزهرا (سلام‌الله‌علیها) به فعالیت می‌پردازند و بخش مهمی از آنان با مردم در ارتباط خواهند بود و مردم به آنان نیاز دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی اضافه کرد: ما علاوه بر اینکه این دوره را به صورت مستمر برگزار می‌کنیم، باید آسیب شناسی جدی داشته باشیم و نواقص آموزشی این دوره را رصد و رفع کنیم.

مختصرسازی دوره تربیت کارشناس پاسخگو برای برگزاری در استان‌ها

وی اظهار داشت: برگزاری این دوره در سه ترم آموزشی برای بانوان طلبه ساکن قم مناسب و ایده‌آل است، اما اگر بخواهیم این دوره را برای استان‌های دیگر برگزار کنیم، باید شیوه آموزش و مهارت‌آموزی و مختصرسازی دوره به صورت جدی دنبال شود و بخشی از آن را به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی در پایان اعلام کرد: جامعةالزهرا (سلام‌الله‌علیها) همواره آماده دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات سازنده طلاب، اساتید و مخاطبان خود است.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱
  • پیام: ۵۰۰۰۱۷۱۷۱۸۱۸۱۹

ارتباط با معاونت فرهنگی تبلیغی

  • دفتر معاونت: 32112091
  • اداره کل امور فرهنگی: 32112430
  • اداره آموزش های مهارتی: ۳۲۱۱2598
  • اداره کل امور مبلغان: 32112107
  • اداره دانش آموختگان:32112438
  • اداره پاسخ به سؤالات دینی: 32112458
  • کانال سروش و ایتای معاونت:  jz_m.f.t