کتاب پهلونشین

روی-میز-کار

انتشار کتاب «پهلونشین» به قلم طلبه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام

کتاب «پهلونشین»، مجموعه خاطرات ناگفته شش تن از محافظان امام خمینی(ره) است که به تازگی به قلم فاطمه دولتی طلبه سطح2 جامعه‌الزهرا علیهاسلام و از هنرمندان اداره آموزش‌های مهارتی فرهنگی به چاپ رسید.

امام خمینی(ره)، رهبر کبیر انقلاب دارای شخصیتی برجسته بوده و ابعاد وجودی ایشان تا به امروز ناشناخته مانده است. این رهبر بزرگ در کنار ایمان و شجاعت و اقتدار، داری ظرایف روحی و رفتاری بوده که در پهلونشین از گوشه ‌ای از آن رفتارها پرده برداشته شده است.

از میان محافظین؛ سیدمحمد هاشمیان، محمدعلی براتی، تقی جعفری، حسین مرتاضی، کریم بیتا و رضا استاد که سال‌های زیادی از عمر خود را در خدمت امام و بیت ایشان بوده‌اند در پهلونشین نقل خاطره کرده‌اند .

فاطمه دولتی نویسنده کتاب، در مورد این اثر گفت:

اول به دنبال این بودم که با فضای ادبی، بتوانم لطافت و بزرگی امام را به تصویر بکشم. اما پس از نوشتن متن اولیه متوجه شدم محافظین بسیار روی خاطرات حساسند و هر کلمه‌ای که از تخیل من برخاسته باشد را در متن کتاب جایز نمی‌دانند، به همین خاطر تصمیم گرفتم متنی ساده و روان بنویسم، تا برای هر سنی قابل درک باشد و به اصل خاطره ضربه وارد نکند.

نکته مهم در مورد این کتاب مستند بودن خاطره‌ها و بکر بودن آن‌هاست. بیش از 80 درصد خاطرات پهلونشین برای اولین بار، عنوان و مکتوب شده است. به همین خاطر می‌توان آن را اثری نو دانست، صوت، فیلم و دست نوشته خاطرات در انتشارات موجود بوده و این سندیت متن را می‌رساند.

دولتی در ادامه اظهار کرد: من حدود 9 بار پهلونشین‌ را بازنویسی کردم، هر بخش که نوشته می‌شد به دست محافظین می‌رسید، بزرگواران نکته‌هایشان را می‌گفتند و من اصلاح می‌کردم، حتی در جلسه‌ای محافظین خاطرات خود را با یکدیگر مورد بررسی قرار دادند، تا خاطره‌ای غلوآمیز نباشد و مکان‌ها و زمان‌های ذکر شده صحیح باشد. جدای از این، کار، مشاور محتوایی دیگری داشت که خود یکی از محافظین امام خمینی بود و در صحت سنجی خاطرات به کمک ما آمد.

برشی از کتاب: « احترام به همسر جزء جدایی‌ناپذیر زندگی امام خمینی بود. این احترام و ارادت به‌ حدی بود که امام با وجود شأن و منزلت کشوری، دینی و علمی هربار که خانم وارد اتاق می‌شد به احترام ایشان از جای خود بلند می‌شد. آن روز حاج ‌احمدآقا و امام در اتاق کنار هم نشسته و در مورد مسئله‌ای صحبت می‌کردند. من هم بالای چهارپایه ایستاده و مشغول تعویض، تعمیر لامپ و سرپیچ آن اتاق بودم.

در همین حین صدای گفت‌وگوی امام و حاج‌احمدآقا قطع شد؛ خانم وارد اتاق شده بود و برای انجام کاری به اتاق دیگر می‌رفت. امام به احترام ایشان ایستاد و حاج‌ احمدآقا هم به تبعیت از پدر قیام کرد. بعد از رفتن خانم دوباره صحبت‌ها ادامه پیدا کرد. هنوز چند دقیقه نگذشته بود که خانم برگشت و با ورود خانم در کمال تعجب و ناباوری دیدم که امام صحبت خودرا قطع کرد با لبخند به احترام خانم ایستاد و حاج‌ احمدآقا هم پیش پای مادر بلند شد. کار من تمام شده بود، از پله‌های چهارپایه پایین می‌آمدم و ذهنم مشغول رفتار امام بود که خانم برای بار سوم وارد اتاق شد. پدر و پسر به حرمت بانوی خانه ایستادند. ابزارم را زیر بغل زدم. در چند دقیقه امام سه مر تبه پیش پای همسرش بلند شده بود؛ خوب می‌دانستم اگر این صحنه بارها هم اتفاق بیفتد، امام احترام خانم را در همه حال در اولویت قرار می‌دهد.

توجه و مراعات در رفتار امام بسیار چشم‌گیر بود. امام در بعضی ساعت‌های روز تلویزیون روشن می‌کرد و به تماشای برنامه‌ها به‌ویژه اخبار و برنامه‌های جنگ مثل روایت فتح و... می‌نشست؛ اما در حین تماشا بارها از خانم می‌پرسید: «خانم صدای تلویزیون شما را اذیت نمی‌کند؟ تلویزیون مزاحم آرامش شما نیست؟» سیره‌ امام خمینی در کنار همه‌ی تدابیر، شجاعت‌ها و سیاست‌ها سرشار از نکات ظریف و لطیف فردی و خانوادگی است.»

کتاب پهلونشین در 116 صفحه توسط انتشارات سامیر در بهار سال 99 به چاپ رسیده است.

 

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱
  • پیام: ۵۰۰۰۱۷۱۷۱۸۱۸۱۹

ارتباط با معاونت فرهنگی تبلیغی

  • دفتر معاونت: 32112091
  • اداره کل امور فرهنگی: 32112430
  • اداره آموزش های مهارتی: ۳۲۱۱2598
  • اداره کل امور مبلغان: 32112107
  • اداره دانش آموختگان:32112438
  • اداره پاسخ به سؤالات دینی: 32112458
  • کانال سروش و ایتای معاونت:  jz_m.f.t